Onderzoek is voor ons geen doel op zich. We doen onderzoek als het kan helpen bij het vergroten van begrip en bij het stellen van passende verwachtingen. Of om behandeling beter af te kunnen stemmen. Met onderzoek krijg je (meer) inzicht.
Tijdens het intakegesprek waarbij jullie zorgen en wensen besproken worden, zullen we ook ingaan op het doel van eventueel onderzoek. We brengen ons advies uit over de inhoud van het onderzoek. De beslissing nemen we uiteindelijk samen.
Onderzoek is veelal niet nodig om een behandeling/begeleiding te kunnen starten.
Het stellen van van een diagnose (DSM5 classificatie) is bij orthopedagogische praktijk JADE niet mogelijk.
Cognitieve capaciteiten
Soms loopt het op school met je kind niet zoals je gehoopt had. Je kind laat thuis merken dat het moeilijk of juist saai is op school. Of het begint zich steeds meer terug te trekken en te klagen over buik- en hoofdpijn. Andere kinderen raken gefrustreerd en uiten dit door boos te worden. Sommigen willen helemaal niet meer naar school. Het kan dan fijn zijn om te laten onderzoeken wat de leermogelijkheden van je kind zijn. Zo kan nagegaan worden of je kind niet overvraagd wordt of juist te weinig uitdaging krijgt.
Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag
Sommige kinderen zitten niet lekker in hun vel. Ze hebben bijvoorbeeld vaak last van hoofd of buikpijn, zijn snel van slag of piekeren veel. Andere kinderen hebben moeite om vriendjes te maken of te houden. Weer anderen hebben moeite om met gevoelens van angst, boosheid of verdriet om te gaan. Of ze zijn erg onzeker en hebben weinig zelfvertrouwen. In dit soort situaties kan het zinvol zijn de sociaal-emotionele ontwikkeling te laten onderzoeken. Is dat wat het kind aan gedrag laat zien nog passend bij de leeftijd?
Gezin
Een kind is onderdeel van het gezin. De manier waarop met elkaar wordt omgegaan kan daarom belangrijk zijn om in kaart te brengen, dan wel te bespreken tijdens bijvoorbeeld ouderbegeleiding. Als we het ‘nature- nurture’ principe in gedachten houden dan hebben zowel persoonskenmerken van kind en ouder, als ook opvoeding en meegemaakte gebeurtenissen invloed op de ontwikkeling van een kind.
Visuele screening
Wanneer we het hebben over het ‘zien’, wordt vaak gedacht aan het zicht. Als het zicht 'scherp' is denkt men dat er niks mis is met de ogen. Zien gaat echter verder dan alleen gezichtsscherpte, zien is namelijk ook een hersenfunctie.
Achter leer- en leesproblemen kan een (verborgen) visueel probleem schuilgaan. Zo moeten de ogen bij het lezen de regel kunnen volgen en sprongetjes maken van het ene woord naar het volgende (en van de ene zin naar de volgende). De ogen moeten bij dichtbij zien ook naar binnen draaien en zo snel mogelijk kunnen focussen. In de hersenen moet vervolgens van twee afzonderlijke beelden één scherp beeld worden gemaakt. Lukt dit niet dan wordt lezen en schrijven lastig. Kinderen met een visueel probleem kunnen klachten hebben die overeenkomen met dyslexie, maar in plaats van dyslexie kan er dus een visueel probleem aan ten grondslag liggen.
Door middel van een visuele screening kunnen meerdere aspecten van de oogsamenwerking worden bekeken.
Screening van reflexen
Bij een screening van reflexen kunnen de meeste primaire reflexen in kaart worden gebracht. Er zijn verschillende mogelijkheden voor een screening van de reflexen. De mogelijkheden worden met u besproken en samen kiezen we wat past bij uw vraag.
Kijk voor meer informatie over primaire reflexen en reflexintegratie onder het tabblad Behandeling
Het geheel telt
Wij geloven in een integrale aanpak waarbij we naar het geheel kijken. Je zou kunnen zeggen dat we zo holistisch mogelijk kijken naar de klachten. Dit betekent dat we in sommige gevallen na een intakegesprek breed onderzoek adviseren. We combineren hierbij westerse en niet-westerse methoden en onze ervaring leert dat deze combinatie goud kan zijn. Wat mist er of is niet in evenwicht waardoor een kind niet goed tot leren komt of waardoor het kind bepaalde lichamelijke dan wel sociaal-emotionele klachten behoudt? Hoe komt het dat het zelfherstellende vermogen van het lichaam niet goed zijn werk kan doen?