Visuele screening en trajectbegeleiding
Wanneer we het hebben over het ‘zien’, wordt vaak gedacht aan scherp zien. ‘Zien’ gaat echter verder dan alleen gezichtsscherpte, ‘zien’ is namelijk ook een hersenfunctie.
Achter leer- en leesproblemen kan een (verborgen) visueel probleem schuilgaan. Zo moeten de ogen bij het lezen de regel kunnen volgen en sprongetjes maken van het ene woord naar het volgende (en van de ene zin naar de volgende). In de hersenen moet vervolgens van twee afzonderlijke beelden één scherp beeld worden gemaakt. Lukt dit niet dan wordt lezen en schrijven lastig. Kinderen met een visueel probleem kunnen klachten hebben die overeenkomen met dyslexie, maar in plaats van dyslexie kan er dus een visueel probleem aan ten grondslag liggen.
Bij visuele problemen worden onder meer de volgende klachten gezien:
– moeite met lezen (‘dansende’ letters, woorden en letters overslaan)
– schrijfproblemen (slordig handschrift, niet op één lijn kunnen schrijven, kantlijn die verschuift)
– hoofdpijn
– algehele vermoeidheid
– tranende en jeukende ogen, veel wrijven in de ogen
– gevoelig voor licht
– “onhandig” gedrag (tegen dingen aanlopen, vaak stoten)
– “bang voor de bal”
– concentratieproblemen
– hyperactief / onrustig
– nekklachten
– etc
Door een visuele screening (dit zijn enkele eenvoudige tests) af te nemen kunnen we kijken of er een visueel probleem is en visuele training inzetten. Met behulp van korte oefeningen worden de ogen getraind en de visuele vaardigheden verder ontwikkeld en verbeterd. In een aantal gevallen is het nodig een orthoptist of functioneel optometrist te raadplegen.